Google Display ja remarketing

Google Display – bannerimainonta

Herätä huomio ja mielenkiinto tuotteisiisi bannereilla ja kuvilla

Display-mainonnalla tarkoitetaan Googlen hakutulosten ulkopuolella sijaitsevia kuvamainoksia, joita se tarjoaa laajan verkostonsa kautta näytettäväksi. Display-mainosten avulla voit mainostaa yritystäsi ihmisille, jotka käyttävät toimialaasi liittyviä sivustoja, YouTube-videoita, mobiilisovelluksia tai tarkistavat Gmailista sähköpostejaan.

Mainosverkosto on yli kahden miljoonan verkkosivuston, videon ja sovelluksen ryhmä, jossa mainoksiasi voidaan näyttää valitusti. Mainos tavoittaa Display-verkostossa yli 90% internetin käyttäjistä. Voit itse määrittää haluatko mainoksesi näkymään tietyillä sivustoilla tai kohdentaa sen näkymään tiettyjä aiheita käsitteleviin sivustoihin. Voit kohdentaa mainoksen vaikkapa oman alasi blogiin. Display-mainonnan avulla voit kohdistaa mainoksesi näkymään esimerkiksi seuraavilla laajasti käytössä olevilla sivuilla: YouTube, Iltalehti, Ilta-Sanomat, MTV3, Suomi24, Tori, Taloussanomat sekä Oikotie.

  • Hyvä mainosmuoto uusien tuotteiden lanseeraukseen ja brändin tunnettuuden kasvattamiseen.
  • Mahdollista kohdentaa monilla eri tavoin.
  • Display-mainonta on hyvin skaalautuvaa, koska mainoksia voidaan aina näyttää koko kohderyhmälle eikä pelkästään niihin, jotka käyttävät hakukonetta.

Remarketing – uudelleenmarkkinointi sivustolla jo käyneille

Sivustolla jo vierailleet kävijät ovat hedelmällinen kohderyhmä, koska yrityksenne ja tuotteenne ovat heille ainakin hieman tuttuja. Kustomoitu mainos lähtee seuraamaan vierailijaa, ja yrityksesi pysyy näin ollen mielessä. Remarketing toimii erityisesti yrityksillä, joiden tuotteita tai palveluita ei välttämättä osteta heti, vaan asioita puntaroidaan.

Esimerkkejä retargeting-kohdennuksista:

  • Kaikki sivustolla käyneet.
  • Tiettyä tuotetta katsoneet.
  • Tiettyä tuoteryhmää katsoneet.
  • Verkkokaupoissa ostoskorin täyttäneet, mutta eivät tehneet ostosta.

Avainsanatutkimus

Voidaan puhua myös hakusanatutkimuksesta. Hyvät avainsanat ovat hakusanoja, joilla tehdään riittävästi hakuja per kuukausi. Näitä hakuja olisi hyvä olla ainakin 100-200 kappaletta kuukaudessa keskimäärin.

Tarkoituksena on löytää ne sanat, joita asiakkaasi kirjoittavat Googleen etsiessään tarvitsemaansa. Kun asiakkaiden käyttämä sanasto on tiedossa, voidaan hakusanamainonta, sekä sivuston rakenne ja sisältö hakukoneoptimoida vastaamaan näihin kyselyihin. Näin mainoksen sekä sivuston löydettävyys mahdollistetaan hetkellä, kun asiakas on vetänyt ostohousunsa jalkaan. Avainsanatutkimus auttaa merkittävästi siis mainonnan lisäksi nimenomaan sivustoa rakennettaessa tai parannettaessa.

Avainsanatutkimus auttaa kaikessa markkinoinnissa. Saamme selville esimerkiksi vuoden ajalta yrityksesi palveluiden hakumäärät kuukausitasolla. Tätä tietoa kannattaa ehdottomasti hyödyntää myös somejulkaisujen, somekampanjoiden, blogien ja vaikka uutiskirjeiden sisällöissä sesongeittain.

Muutama olennainen vinkki ja pointti, miten ja mitä tutkimalla saadaan selville:

  1. Aseta itsesi asiakkaidesi saappaisiin. Asiakkaat saattavat joskus hakea palveluitasi ihan eri sanoilla mitä itse ammattilaisena käyttäisi.
  2. Saamme selville, mitä avainsanoja kilpailijasi käyttävät.
  3. Priorisoi oleellisimmat avainsanat.
  4. Jos hakusanojen edellä tai perässä esiintyy sanoja kuten hinta, ale, tarjous tai osta, on haun tekijä avaamassa kukkaron nyörejään. Tätä liikennettä halutaan erityisesti verkkokauppaan.
  5. Kuinka vaikeaa tietyllä hakusanalla on saada näkyvyyttä? Jokin saattaa olla sellainen, että sillä kestää kuukausia nousta korkealle hakutuloksissa. Jollain toisella taas voidaan saada tuloksia päivissä tai muutamassa viikossa. Tähän vaikuttaa kilpailun kovuus.

YouTube

YouTuben videomainoskampanjat luodaan Google Ads-tilillä. Siellä missä display- ja remarketing-mainoksetkin luodaan. Toimiva videomainostyyppi ja videon kesto määrittyvät mainoksen tavoitteen mukaan. Kohdistukset ovat luonnollisesti tässäkin ratkaisussa kattavat. Yksi tärkeimmistä, ellei tärkein, asia on yksinkertaisesti hyvä ja mielenkiintoa herättävä video. Lienee sanomattakin selvää, että mainoksesta ohjataan suoraan kotisivuille tutustumaan lisää.

30-sekunttisissa ja sitä pidemmissä mainoksissa viisi ensimmäistä sekuntia, ennen kuin katsoja pystyy painamaan ”ohita mainos”-nappia, ovat ehdottomasti mainoksen tärkein osuus. Tuo aika on käytettävä tehokkaasti hyväksi. On hyvä jos oman yrityksen tuotteen tai palvelun nimen saa sisällytettyä tuohon lyhyeen hetkeen. Myyntihommissa yleensä puhutaan 30-sekunnin hissipuheista. Parhaat saavat mielenkiinnon herätettyä viidessä sekunnissa kuvan ja äänen ollessa apuna.

Lyhyemmät, ns. puskurimainokset, ovat juurikin kestoltaan tuon viisi sekuntia eikä niitä voi ohittaa.

Kotisivut merkittävässä roolissa hakusanamainonnan toimivuudessa

Google arvioi mainosten eri ominaisuuksia laatupisteillä. Laatupisteet ovat Googlen päätös siitä, kuinka hyvin hakusanat, mainostekstit ja otsikot, sekä kotisivujen laskeutumissivu pystyvät täyttämään haun tiedot. Korkeiden laatupisteiden etu on merkittävä. Teknisesti oikein tehdyt mainokset ovat Googlen silmissä relevantimpia ja ne nousevat hakutuloksissa korkeammalle, edullisemmilla klikkaushinnoilla.

Luotua mainoskampanjaa ei saa jättää yksin. Jo kahden tai kolmen kuukauden ajalla ilman huolta ja ylläpitoa laatupisteet voivat laskea 100 %:sta 65 %:iin.

Paras mahdollinen lopputulos saadaan, kun yrityksesi kotisivut on myös rakennettu ja optimoitu teknisesti oikein hakukoneita sekä mainontaa varten. Sama punainen lanka toimii, eli valitut hakusanat esiintyvät myös kotisivuilla riittävän monta kertaa oikeissa paikoissa.

”Ei tieto tieltä työnnä ja perästäkin kuuluu”

– Vakoja vanhoja viisauksia

Kiinnostuitko?

Ota yhteyttä Henriin ja pyydä tarjous yrityksesi tarpeisiin.

Henri Wikström

Asiakkuuspäällikkö

Haluatko saada yrityksesi tyylikkäästi näkyville?
Tehdään se yhdessä!