Hakukoneoptimointi ja käytettävyys

Kotisivujen hakukoneoptimointi – mahdollisimman lukijaystävällisesti

Paljon puhutaan hakukoneystävällisistä kotisivuista ja kotisivujen optimoinnista. Mitä eroa näillä on? Yksinkertaistettuna, hakukoneystävälliset kotisivut ovat hakukoneita silmällä pitäen rakenteellisesti oikein luodut sivut. Hakukoneoptimoidut kotisivut on laajempi kokonaisuus. Tässä blogissa avaamme pääpiirteittäin, mitä sivuston optimoinnilla tarkoitetaan.

Ei yhden yön juttu

Hakukoneoptimointi on tasaisesti jatkuva prosessi, jonka tarkoituksena on saada yrityksen haluttuja välilehtiä löytymään hakukoneissa mahdollisimman hyvillä sijoituksilla. Hyvien sijoitusten myötä sivusto kerää liikennettä, mikä konvertoituu eli kääntyy esimerkiksi tarjouspyynnöiksi. Googlen oma algoritmi käyttää yli 200 erilaista mittaria näyttääkseen käyttäjälle aina mahdollisimman osuvia tuloksia hakujen perusteella. Tästä syystä optimointi ei tapahdu yhdessä yössä. Listasimme muutamia kohtia, miten meillä Sivustamolla hakukoneoptimointia käytännössä tehdään.

Sivuston nykytilanteen selvitys

Hakukoneoptimointi aloitetaan aina nykytilanteen kartoituksesta. Selvitetään, millaisilla sijainneilla yrityksen eri välilehdet löytyvät. Tähän on useita hyviä ohjelmia ja työkaluja. Parhaat eivät ole ilmaisia.

Tarvekartoitus

Kun lähtötilanne on selvitetty, voidaan siirtyä tavoitteiden määrittämiseen. Tavallisesti yrityksellä on jo tiedossa ainakin osa tärkeimmistä ja toivotuista avainsanoista. Avainsanat on oltava aihepiireistä, joilla on selkeä kytkös tarjontaasi ja liiketoimintaasi. Avainsanojen lisäksi mietitään maantieteellinen alue tai alueita, missä yritys haluaa esimerkiksi lisää liiketoimintaa.

Avainsanatutkimus

Avainsanatutkimuksen tarkoitus on analysoida tavoiteltuja avainsanoja ja listata niiden hakumääriä sekä kilpailutilannetta. Sen perusteella nähdään kuinka paljon hakukoneen käyttäjät tekevät hakuja kyseisellä termillä. Joskus kilpailutilanne saattaa yksinkertaisesti olla niin kova, että on kustannuksellisesti järkevämpää miettiä ja keksiä ns. kiertoilmaisuja. Jos teet kauppaa räätälöitävillä B2B-ratkaisuilla, voi hyvin olla kannattavaa optimoida sellaisiakin avainsanoja, joilla tehdään vain joitain kymmeniä hakuja kuukaudessa.

Toteutus

Toteutus on perinteistä käsityötä. Sisällöntuotanto ja sen myötä avainsanojen lisääminen sivustolle, sivuston nopeuden parantaminen, otsikkotunnisteiden oikeaoppinen käyttöönotto, url-rakenteen selkeytys, kuvien nimeäminen, linkkien rakentaminen ulkoisen ja sisäisen linkityksen osalta, metatietojen ja titlejen kirjoitus, navigoinnin kehittäminen.

Merkittävin varsinaisen optimointityön ero hakukoneystävällisyyteen on kokonaisvaltainen sisällön tuottaminen. Paras tulos saadaan, kun yhdellä välilehdellä keskitytään yhteen aiheeseen sen sijaan, että runtataan koko liiketoiminta yhteen tekstiin. Ainakin itselle tärkeimmät palvelukuvaukset kannattaa laittaa omalle sivulleen sen sijaan, että keskitetään kaikki yhdelle palvelut-välilehdelle. Oletuksena tärkeimmät palvelut ovat niitä, mitä halutaan tehdä tai missä on suurin katetuotto.

Millaista sisältöä pitäisi kirjoittaa?

  • Miksi-kysymys on suuri kysymys. Miksi lukijan pitäisi kiinnostua tekstistäsi? Miksi tiedonhakijan kannattaa klikata hakutuloksista sinun tekstiäsi sen sijaan, että hän klikkaisi kilpailijan hakutulosta?
  • Prioriteettina, että sivusi title-tag ja metakuvaus (meta description) houkuttelevat hakijaa klikkaamaan. Nämä tekstielementit näkyvät oletusarvoisesti Googlen hakutulossivulla.
  • Käytetään valittua avainsanaa myös leipätekstissä ja väliotsikoissa (h2, h3, h4). Avainsana kannattaa sisällyttää kuhunkin kappaleeseen. Käytetään itse avainsanan lisäksi synonyymejä ja aiheeseen liittyvää sanastoa mahdollisimman laajasti. Tekstin keinotekoinen venyttäminen toistolla tai täytesanoilla sanamäärän lisäämiseksi ei kuitenkaan kannata.
  • Teksti kirjoitetaan aina ensisijaisesti ihmislukijalle, ei hakukoneelle. Vaikka miten pyritään miellyttämään hakukonetta, se ei osta mitään – ihminen ostaa.

Tulosten seuraaminen ja raportointi

Sivuston seurannasta kirjoitetaan asiakkaalle käsin kuukausittainen raportti, jossa kerrotaan, mitä asioita on tehty sivuston näkyvyyden parantamiseksi.

Optimointityö on aina yksilöllinen ja räätälöity ratkaisu

Valmiit pakettiratkaisut voivat olla liian yksinkertaistettuja. Todennäköisesti ne on suunniteltu ”helposti” ostettavaksi. Laajan sivuston optimointi on luonnollisesti isompi projekti kuin tuotesivun.

Mikäli sait tästä hyödyllistä tietoa, niin hyvä. Mikäli haluat keskustella miten juuri sinun sivustoasi kannattaa lähteä parantamaan, ota rohkeasti yhteyttä.

”Success is a science; if you have the conditions, you get the result”

– Oscar Wilde