Kotisivut

Kotisivut hinta

Kotisivut ja villit hinnat lännessä

Mitä kotisivut maksavat? Mistä kotisivujen hinta koostuu? Siinä ne klassikkokysymykset, kun kotisivujen tekijälle on tarvetta. Ikävä kyllä yksinkertaista ja nopeaa vastausta ei ole olemassa, paitsi pölyisen saluunan peräpöytien pokerinaamoilla.

Kotisivujen hinta voi vaihdella muutamasta sadasta eurosta kymmeniin tuhansiin euroihin. Hinta riippuu siitä, minkälaisia vaatimuksia kotisivuille asettaa ja keneltä toteutuksen tilaa. Suoraan liukuhihnalta bulkkina valmistettavat sivut ovat halvimmat, koska ne ovat puolestasi päätettyjä sekä pureskeltuja valmispohjia. Hintaa näillä on kokemuksemme mukaan muutamia satasia. Liukuhihnalta tuotettavat sivut voivat toki maksaa myös useampia tuhansia, riippuen sivuston laajuudesta eli haluttujen välilehtien määrästä. Yksilöllistä ja räätälöityä toteutusta niissä ei kuitenkaan ole.

Toisessa päässä ovat yleensä toimistot, joiden mielestä alle 10 000€:n sivustoa ei kannata edes lähteä suunnittelemaan, oli tarpeesi mikä hyvänsä. Laki ja järjestys eivät ole vielä näille preerioille päässeet.

Suorinta ja luotettavinta polkua ei yleensä heti näy horisontissa, mutta pölyn ja hiekan laskeuduttua, löytyy kyllä sinunkin vankkureillesi oikea reitti. Tutustu rauhassa Sivustamon kotisivuihin ja vertaa niiden nopeutta, selkeyttä ja esimerkiksi käyttökokemusta mobiilissa muihin tarjoajiin. Jos pidät siitä mitä näet, valjastamme mielellämme täysiverisen ratsukon matkaasi varten.

Tyhjät tynnyrit kolisevat eniten

Tärkeämpää kuin myyntipuheissa ja tarjouksissa kerrotut ylistyssanat oman kotisivutuotannon mahtavuudesta, on tarjoajan omat kotisivut ja referenssit. Jos taho, jonka olet valitsemassa ei osaa laatia omia nettisivujaan kuntoon, heillä tuskin on osaamista sinunkaan sivuille.

Kotisivujen ostamista suunnittelevalle voi siis helposti olla hämärän peitossa, mistä kaikesta kotisivujen hinta muodostuu. Puhumattakaan mistä oikeasti juuri sinun kannattaa maksaa. Pyrimme seuraavaksi kertomaan ilman takapöytien tarinoita, miten me Sivustamolla hinnoittelemme nimenomaan kotisivuprojektimme.

Erotetaan alkuun kaksi olennaista asiaa toisistaan. Oletko aikeissa ostaa kotisivut tiettyyn yksittäiseen tarpeeseen, vai onko sivuston tarkoitus olla olennainen osa suurempaa suunnitelmaa? Kysymyksessä ei ole oikeaa tai väärää vastausta. Näemme asian niin, että on olemassa vain juuri sinun tarpeisiisi soveltuva oikea räätälöity ratkaisu. Tarvitset sitten sivuston sisältöineen kaikilla herkuilla tai kellon ympäri käytettävänä käyntikorttina yhteystiedoilla, niin kopioitua bulkkitavaraa ei meidän saluunan hyllystä löydy eikä lähde.

Kotisivut kuudestilaukeavana kaikille..

Kotisivuja tarjotaan paljon yksittäisenä massatuotteena. Tämä tarkoittaa sitä, että tekijällä on valmis paketti, jota myydään kaikille samoilla ominaisuuksilla ja samalla toistetulla kaavalla. Tavoitteena on hinnan saaminen sinänsä tehokkaasti alas ja kate mahdollisimman ylös.

Sivuston voi myös itse kasata ilmaiseksi erilaisilla nettisivustojen rakennusalustoilla, joita löytyy helposti. Näiden tee-se-itse -sivujen ominaisuudet eivät kuitenkaan yleensä teknisesti ole riittävän laadukkaita nousemaan hakukoneissa. Tai jos myöhemmässä vaiheessa tuleekin tarvetta jatkokehittää sivustoa, voi se osoittautua mahdottomaksi.

..tai kotisivut kiikarikiväärinä kaiverretulla kahvalla

Rakenteellisesti ja sisällöllisesti räätälöidyt, hakukoneoptimoidut sekä graafisesti suunnitellut kotisivut ovat hinnaltaan kalliimpia. Hintaan vaikuttaa se, millaisia toimintoja sivustolle ja sen syövereihin halutaan.

Perusasiat, kuten esimerkiksi responsiivisuus, matalan kynnyksen mobiilinapit soittamiselle tai viestittämiselle ja yhteydenottolomake ovat meille itsestäänselvyyksiä. Kotisivujen hintaa nostavia ominaisuuksia voivat olla:

  • yrityksellesi tarpeellisten tapahtumien osio
  • sosiaalisen median toiminnot
  • blogi
  • kilpailut
  • kielikäännökset
  • monitasoiset valikot
  • laaja hakutoiminto
  • uutiset
  • keskustelupalsta
  • intra, tiedostopankki
  • kuvagalleriat
  • varausjärjestelmä, CRM, markkinoinnin automaatio
  • liidi-generaattori, kyselyt
  • tuotekatalogit
  • verkkokauppa
  • laskurit ja niin edelleen

Mitä enemmän toimintoja on tarve saada, sitä enemmän se luonnollisesti näkyy hinnassa.

Suunnittelupalavereista, missä asiakkaana pääset kertomaan toiveitasi toteutusta varten, ei kuulu kenenkään laskuttaa yhtään mitään. Valitettavan usein kuulee silti alallamme tekijöistä, joiden kanssa kaikki on hoidettava puhelimessa, eikä haluta antaa kasvoja omalle toiminnalle. Tässä kohtaa pitäisi hälytyskellot soida. Sivustamolla olemme huomanneet, että asiat hoituvat parhaiten kasvotusten tai etänä näytönjako päällä, ja tarvittaessa pidämme useamman palaverin projektien aikana. Meidät saa tietysti myös puhelimitse kiinni, eikä tarvitse näppäillä numeroita vaihteen robotin kautta.

Monivuotiseen kokemukseen perustuva tekeminen, oli ala mikä tahansa, on yleensä myös hieman kalliimpaa mutta toteutukseltaan myös pitkäikäisempää sekä arvokkaampaa. Laadusta ei tingitä, eikä hosumalla osu edes ladon seinään. Näistäkin syistä sivustojen hinnat alallamme heittelevät laidasta laitaan.

Mistä Sivustamon kotisivujen hinta muodostuu?

Kotisivut rakennetaan puhtaalta pöydältä, ensin suunnittelemalla ja sitten toteuttamalla. Kotisivuprojektiemme hinnat koostuvat aina vaaditun työn määrästä. Räätälöidyissä sivuissa panostetaan erityisesti esimerkiksi latausnopeuteen, animaatioihin tai yksilöllisesti koodattuihin osioihin. Näissä voidaan ottaa myös paremmin huomioon esteettömyysnäkökulmat, graafiset ilmeet, sisällöntuotanto sekä hakukoneoptimoinnit. Analytiikat asennamme automaattisesti.

Suunnittelu ja layout

Perustuuko kotisivujesi layout valmiiksi suunniteltuun vai suunnittelemmeko yhdessä graafisen designin?
Ainutlaatuisen ja yksilöllisen layoutin suunnitteleminen alusta loppuun vie aikaa, mutta hyvin suunniteltu on puoliksi tehty.

Sivuston laajuus, sisältö ja ulkoasu

Tässä vaikuttaa yksinkertaisesti puhdas työmäärä. Tekstit ja kuvat on aseteltava ja saatava näyttämään hyvältä välilehdillä. Lisäksi on tarkistettava, että esimerkiksi kaikki linkit toimivat. Yksinkertaisin ns. one-pager on kustannuksiltaan edullisin. One-pageria voidaan kuitenkin tulevaisuudessa laajentaa vastaamaan kasvavan yrityksen tarpeita. Nyrkkisääntönä on, että ainakin yrityksesi tärkeimmille palveluille olisi oma välilehti mm. hakukoneoptimointia ajatellen.

Jatkokehitys

Sivustolla on myös otettava huomioon pidemmällä kiikaritähtäimellä, että valitut tekniset toteutustavat kantavat pidemmälle kuin kahden talven päähän. Näin kotisivuja ei tarvitse uusia muutaman vuoden välein, kun alussa ei valittu halvinta ratkaisua.

Kuten olet jo varmasti huomannut, on kotisivujen hinnan kertominen etukäteen täysin mahdotonta ilman keskustelua yrityksesi todellisista tarpeista. Jokainen laadukas verkkopalvelu tarvitsee räätälöidyn työmäärän ja hinnan.

Lopuksi, älä anna ovelien susien ja kojoottien ulvomisen painostaa päätöksentekoasi. Mieti ja vertaile rauhassa. Legendojen sijaan voittajana ei selviäkään nopein tai hätäisin, vaan maltillisen varmasti vetävä ja tähtäävä tekijä.