Viime blogijulkaisussa pohdimme graafisen suunnittelun ja visuaalisuuden merkitystä kilpailukeinona. Tällä kertaa sukellamme brändiviestinnän ihmeelliseen maailmaan: verkkosivut ja some brändin äänenä.
Brändi ei ole vain logo ja nimi – se on lupaus, tunteiden herättäjä ja yhteisön rakentaja. Brändin ilme ja ääni (tone of voice) ovat oleellisia brändiviestinnän osa-alueita, joilla brändi herätetään eloon. Brändi herättää kiinnostusta ja mahdollistaa pesäeron tekemisen kilpailijoihin.
Brändiviestintä on markkinointiviestinnän osa-alue, jolla tavoitellaan brändin tunnettuuden kehittämistä. Tässä blogitekstissä tutustumme siihen, miten brändiviestintä toimii verkkosivujen ja some-kanavien kautta.

Verkkosivut: Brändisi digitaalinen kotipesä
Verkkosivut ovat brändin ensimmäinen kontaktipiste monille asiakkaille. Ne ovat kuin digitaalinen kotipesä, jossa brändin tarina kerrotaan ja tuotteet tai palvelut esitellään. Hyvin suunnitellut ja visuaalisesti houkuttelevat verkkosivut voivat tehdä vaikutuksen ensisilmäyksellä. Tai worst case scenario – epämääräinen ja epäluotettavan oloinen sivusto voi pelotella asiakkaan poistumaan sivustolta alta aikayksikön.
Brändin visuaalinen identiteetti
Verkkosivujen ulkoasu, värit, fontit ja kuvat ovat olennainen osa brändin visuaalista identiteettiä. Yhdenmukainen visuaalinen ilme auttaa luomaan vahvan brändin tunnistettavuuden ja lisää luottamusta asiakkaiden keskuudessa. Esimerkiksi pelkkä tietyn sävyinen keltaisen ja punaisen yhdistelmä tuo välittömästi mieleen maailman suurimman pikaruokaketjun. Ja tunnarin. “Ba da ba ba ba… I’m lovin’ it”
Tarinankerronta
Verkkosivut ovat loistava paikka kertoa brändin tarinaa. Tarinankerronta luo yhteyden asiakkaisiin ja auttaa heitä ymmärtämään, miksi brändi on olemassa ja mikä tekee siitä ainutlaatuisen. Tarinankerronnan avulla tuodaan esiin brändin persoonallisuutta ja arvoja. Perustarinan avulla kerrotaan brändin synnystä ja asiakastarinoiden avulla pystytään todentamaan kuinka yrityksen tuotteet tai palvelut ovat menestyksekkäästi helpottaneet asiakkaiden elämää. Meidän sivustolla jaetuissa asiakaskokemuksissa kiteytyy esim. vaivattomuus, myynnin kasvu ja, tästä on vaikea pistää paremmaksi, mielenrauha.
Sisältömarkkinointi
Verkkosivut tarjoavat mahdollisuuden jakaa arvokasta sisältöä, kuten blogikirjoituksia😉, oppaita ja videoita. Sisältömarkkinoinnin tarkoitus on tukea myyntiä, vaikka suoraan myyntiin sillä ei tähdätäkään. Ensisijainen tarkoitus on tarjota asiakkaille hyödyllistä ja arvokasta sisältöä, jolla pyritään ratkaisemaan asiakkaan ongelmia – oli kyseessä sitten kylpyhuoneremontointi tai ajan tappaminen.

Some: Brändin ääni
Sosiaalinen media on voimakas työkalu, joka tarjoaa monipuolisia mahdollisuuksia brändin rakentamiseen ja ylläpitämiseen.
Brändin ääni
Sosiaalinen media antaa brändille äänen ja persoonan. Brändi voi määrittää oman äänensä ja tyylin, joka resonoi kohdeyleisön kanssa. Olipa brändin ääni humoristinen, asiantunteva, empaattinen tai innostava, se auttaa luomaan tunnistettavan ja houkuttelevan ilmeen.
Vuorovaikutus
Some tarjoaa suoran yhteyden asiakkaisiin. Brändi voi vastata kysymyksiin, kuunnella palautetta ja olla vuorovaikutuksessa asiakkaiden kanssa reaaliajassa. Tämä luo luottamusta ja näyttää, että brändi välittää asiakkaidensa tarpeista. Mitä pikemmin pamautat vastauksen asiakkaiden viesteihin, kysymyksiin ja kommentteihin, sen parempi! Reaktionopeus on valttia ratin lisäksi myös somessa.
Sisältö
Some on täydellinen alusta erilaisten sisältöjen jakamiseen. Brändiin liittyvät uutiset, tarinat, esittelyt, ym. auttavat brändiä pysymään ajankohtaisena ja pitämään yleisön kiinnostuksen yllä. Yhteneväisyys ja tarinankerronta kannattaa pitää mielessä somesisältöjä suunniteltaessa.
Erottuvan brändin kehittämisen avuksi kannattaa koota brändikäsikirja, jonka avulla brändin identiteetti kirkastetaan. Käsikirjassa määritellään mm. brändin missio, visio, arvot, tone of voice ja visuaalinen ilme.
Brändiviestintä on kuin rakkaustarina – se luo yhteyden asiakkaisiin, saa sydämet sykkimään ja saattaa jopa naurattaa! Verkkosivustot ja somealustat tarjoavat erinomaiset puitteet tämän rakkausliiton sinetöimiseksi. Huolella hiottu brändiviestintästrategia on toimiva työkalu, joka jättää yleisön haluamaan lisää!
Jos kaipaat apua oman brändiviestinäsi kehittämiseen, ota yhteyttä. Mietitään yhdessä ilmeet ja ideat.
”Your path you must decide.”
– Yoda, Star Wars: Rebels