Kotisivut

Miksi yritys tarvitsee verkkosivut

Jos metsässä kaatuu puu ja kukaan ei ole kuulemassa, kuuluuko ääni? Jos metsässä on yritys ja kukaan ei tiedä siitä, onko se olemassa?

Puun kaatumisesta saattaa kuulua ääni, mutta sillä ei ole merkitystä, jos kukaan ei kuule sitä. Yritys on olemassa, mutta sekin kaatuu pian, jos kukaan ei tiedä siitä.

Älä jää yksin metsään.

Yrityksiä ei etsitä enää keltaisilta sivuilta. Maailma on digitaalinen ja ihmiset ovat älylaitteillaan jatkuvasti. Tuotteita ja palveluja haetaan ensisijaisesti verkosta. Mene siis sinne missä asiakkaasikin ovat.

Exä tiedä kuka mä oon

Puskaradio on perinteisistä markkinointikeinoista ehdottomasti paras. Nykypäivänä on kuitenkin vaarallista luottaa pelkkään suusta suuhun -menetelmään, sillä myös puskaradio on kokenut digitalisaation. Asiakkaat, jotka suosittelevat yrityksiä kahvipöydissä, suosittelevat niitä myös verkossa. Suositusten johdosta yrityksestäsi kiinnostunut potentiaalinen asiakas yrittää melko varmasti etsiä lisätietoa verkosta. Jos sitä ei löydy, hän luovuttaa nopeasti ja päätyy pahimmassa tapauksessa kilpailijasi sivuille.

Jos asiasi ovat niin hienosti, että kaikki tuntevat brändisi ja asiakaskuntaakin on yli omien tarpeiden, onnittelut siitä. Mikäli tiedät siksi varmaksi, että nykyiset asiakkaasi pysyvät uskollisena ja tulevat käyttämään palvelujasi ikuisesti, riippumatta siitä oletko verkossa, ja mikäli et tarvitse enää yhtäkään uutta asiakasta, älä suotta jatka tämän blogin lukemista.

Verkkosivujen hyöty

Asiakaspalvelua 24/7

Verkkosivusto toimii yrityksesi ympärivuorokautisena asiakaspalvelijana. Digiaika on tuonut mukanaan mahdollisuuden palvelujen ja tuotteiden etsimiseen, milloin ja missä tahansa. Verkkosivuiltasi sekä nykyiset että tulevat asiakkaasi löytävät yhteystietosi, aukioloaikasi sekä muut oleelliset tiedot omasta sijainnistaan ja vuorokaudenajasta riippumatta.

Olet uskottavampi

Rehellisesti sanottuna, yritys, jolla ei ole verkkosivuja, tai jolla on vanhentunut sivusto, ei ole kovin uskottava. Asia ei ole toimialakohtainen, vaan verkosta haetaan niin IT-firmoja kuin maanviljelijöitäkin.

Yritys, jolla ei ole verkkosivuja antaa asiakkaalle, yhteistyökumppanille ja potentiaaliselle työnhakijalle epäammattimaisen kuvan. Toimivat ja selkeät verkkosivut ovat yrityksesi digitaalinen käyntikortti ja yhä useammin muiden ensikontakti yritykseen. Anna siis hyvä ensivaikutelma.

Verkkosivusto on digitaalisen markkinoinnin tulosyksikkö

Myös markkinointi on nykyään suurimmaksi osaksi digitaalista. Jos hyödynnät markkinoinnissa sähköpostia, sosiaalista mediaa, Googlea tai mitä tahansa muuta digitaalista kanavaa, tarvitset ajantasaiset ja toimivat verkkosivut, joille ohjata asiakkaat, joiden kiinnostuksen sait heräämään.

Emme tarvitse verkkosivuja, koska…

eli vastapainoksi muutama ”hyvä” syy sille, miksi verkkosivuja ei kannata hankkia.

Olemme somessa

Mikäli asiakkaasi ovat somessa, sinunkin kannattaa olla, varsinkin jos yritykselläsi on aikaa ja resursseja päivittää sometilejä aktiivisesti.

Instagramissa, Facebookissa, LinkedInissä, Twitterissä ja TikTokissa on kuitenkin omat sääntönsä, joita tulee noudattaa. Pääset päivittämään sometileillesi vain tietyn pituisia tekstejä ja tietyn kokoisia kuvia. Someprofiileista on melko haastavaa saada itsensä näköiset. Omilla verkkosivullasi sinä olet pomo ja pystyt päättämään kaikista sisällöistä itse. Tavoitat verkkosivustolla myös laajemman yleisön kuin pelkillä someprofiileilla. Todennäköisesti myös asiakas, joka seuraa sinua somessa olettaa, että profiilistasi löytyy linkki verkkosivuillesi.

Emme osaa

Mepä osaamme. Ja niin osaavat muutkin kotisivuja tekevät yritykset.

Sivuja ei siis tarvitse tehdä itse. Oikean kumppanin avustuksella yrityksellesi saadaan kaikilla laitteilla sujuvasti toimiva, nopea, turvallinen, selkeä, graafisesti tyylikäs ja brändisi näköinen verkkosivusto. Saat samasta paikasta sivuillesi myös kiinnostavat, hakukoneoptimoidut tekstisisällöt sekä laadukkaat kuvat ja videot. Verkkosivujen julkaisemisen jälkeen hoidamme sivujesi ylläpidon, turvallisuuspäivitykset ja teknisen tuen. Voit keskittyä ydinliiketoimintaasi, kun me keskitymme omaamme.

Jos tuntuu, että osaatkin, kotisivuja voi toki lähteä tekemään myös itse. Tähän kannattaa varata aikaa, valita hyvä työkalu sekä panostaa laadukkaisiin kuviin ja virheettömiin teksteihin. Muista myös varmistaa, että verkkosivustosi on hakukoneoptimoitu, turvallinen ja responsiivinen kaikilla laitteilla.

Meillä ei ole varaa

Älä ajattele sivustoa menoeränä vaan sijoituksena tulevaisuuteen. Laadukkaaseen ja toimivaan sivustoon panostaminen maksaa varmasti itsensä takaisin.

Kaikilla verkkosivuilla ei tarvita 360-kuvia, dronevideoita ja viittä eri kieliversiota. Yksinkertainenkin voi olla kaunista. Pääasiat ovat, että yrityksesi yhteystiedot ovat ajan tasalla, graafinen ilme on yrityksesi näköinen, sisällöt ovat laadukkaita ja sivustosi toimii. Mieti lisäksi, mitkä ovat tärkeimmät osa-alueet asiakkaasi näkökulmasta: ajanvaraus, referenssit vai ehkä ajankohtaiset blogit?

Yksinkertaisempi verkkosivusto on luonnollisesti edullisempi kuin sellainen, jolla voi suunnitella, 3D-tulostaa ja laukaista avaruusraketin. Sivuille voi myöhemmin lisäillä uusia ominaisuuksia ja hienouksia, jos niille tulee tarvetta.

Älä siis enää mieti tarvitsetko verkkosivuja. Mieti, tarvitseeko asiakkaasi niitä.

Lopeta savumerkkien lähettäminen metsän uumenista ja tule verkkoon. Asiakkaasi ovat jo täällä.

”Do or do not. There is no “try”.”

– Yoda, Star Wars (1980)