Milloin on aika uusia yrityksen kotisivut?

Yrityksen kotisivut on kerran antaumuksella suunniteltu ja huolellisesti rakennettu, ja hyvää jälkeä tulikin. Liiketoimintamalli ei ole tämän jälkeen muuttunut, logo on pysynyt samana ja tuotteet ja palvelutkin ovat lähes ennallaan. Sivustolla on liikennettä ihan kivasti ja asiakkaat ovat tottuneet sivuston ulkoasuun. Kaikesta huolimatta nyt voisi olla oikea aika uusia kotisivut. Miksi?

Ajatellaanpa asuinrakennusta. Vaikka sen olisi suunnitellut huippuarkkitehti, rakentanut joukko alansa ammattilaisia ja rakentamisessa olisi käytetty vain ensiluokkaisia materiaaleja, rakennus kuluu käytössä ja sen tekniikka vanhenee ajan saatossa. Vaikka talossa viihdytään, maalipinta rapistuu, putket kuluvat ja lattia voi alkaa narista. Ensimmäisinä käyttövuosina tehdään pieniä, ylläpitäviä huoltotoimenpiteitä, mutta ajan kuluessa tarvitaan isompaa saneerausta.

Missä tilanteessa kotisivuja kannattaa lähteä uudistamaan? Riittääkö pieni nikkarointi vai tarvitaanko jo perusteellinen remontti?

Vanhentunut teknologia

Jos yrityksen kotisivut on tehty useita vuosia sitten jollakin avoimen lähdekoodin julkaisujärjestelmällä ja järjestelmään ei ole enää tehty tietoturvapäivityksiä, voi edessä olla ongelmia. Tämä johtaa monessa tapauksessa siihen, että sivusto täyttyy ajan mittaan haittakoodilla ja palvelinta aletaan käyttää roskapostitukseen. Tämän seurauksena palvelintarjoajan ainoaksi vaihtoehdoksi jää sivujen sulkeminen.

Kotisivujen elinikäennustetta saadaan pidennettyä huomattavasti, kun uudet sivut luodaan modernilla teknologialla ja julkaisujärjestelmällä, jota päivitetään säännöllisesti. Ylläpitosopimuksella varmistat, että sivuston tekninen puoli pysyy muutenkin ajan tasalla.

Vanhentunut look

Kolmekymmentä vuotta sitten muodissa ollut vaate näyttää kolmekymmentä vuotta sitten muodissa olleelta vaatteelta. Kaksikymmentä vuotta sitten tehty elokuva näyttää kaksikymmentä vuotta sitten tehdyltä elokuvalta. Kymmenen vuotta sitten tehdyt kotisivut näyttävät kymmenen vuotta siten tehdyiltä kotisivuilta, ainakin jos niihin ei ole koskaan tehty pientäkään tuunausta.

Retroilu on muodikasta monessa asiassa, mutta kotisivuilla moderni tyyli on yleensä toimivin. Sivuston visuaalinen ilme voi kaivata uudistamista, vaikka omaan silmään sivusto olisi näyttänyt yhtä hyvältä viimeisen vuosikymmenen.

Yrityksen digi-imago on useimmiten se, jonka uusi asiakas ensimmäiseksi näkee, ja ensivaikutelma tehdään tunnetusti vain kerran. Siksi kotisivujen päivitys on hyvä tehdä aina myös tilanteessa, jossa yrityksen imagoa ollaan uudistamassa ja brändi-ilmettä päivittämässä.

Sivusto ei ole responsiivinen

Tämä liittyy oikeastaan myös vanhentuneeseen tekniikkaan. Kotisivujen responsiivisuudella tarkoitetaan sitä, että sivut toimivat moitteettomasti ja näkyvät hyvin laitteella kuin laitteella, oli vierailija sivustolla sitten pöytäkoneen, läppärin tai mobiililaitteen välityksellä.

Nykyään responsiivisuus alkaa olemaan itsestäänselvyys kaikille uusille sivustoille, joten jos sivustosi ei ole responsiivinen, tiedät, että on remontin aika.

Hakukoneoptimointi

Yrityksen kotisivujen hakukonenäkyvyys on yksi hyvä mittari sivuston toimivuudelle. Jos yrityksen kotisivut eivät löydy toivotuilla hakutermeillä, kannattaa asiaa alkaa diagnosoida. Kyse saattaa olla otsikoiden ja metakuvausten puutteellisuudesta, mutta tässä kohtaa on hyvä analysoida myös tekstisisältöä kokonaisuudessaan.

Hakukonenäkyvyyden perspektiivistä sivuilla on hyvä mainita tiettyjä yritykseen liittyviä avainsanoja, mutta hakusanoilla spämmäily ei kuitenkaan ole hyväksi niin luettavuuden kuin hyvien markkinointitapojenkaan näkökulmasta. Tärkeintä on relevantti, kiinnostava ja aika ajoin vaihtuva tekstisisältö.

Kotisivujen kehittäminen vs. uudet kotisivut

Jos yrityksen kotisivut ovat teknisesti ajan tasalla, mutta kaipaavat uutta tekstisisältöä, optimointia tai vaikkapa uutta alasivua, sivuston päivittäminen todennäköisesti riittää. Myös graafinen ilme on mahdollista uudistaa ilman, että sivustolla tehdään sen suurempaa remonttia teknisen kehityksen osalta.

Jos koko sivusto on jo useita vuosia vanha, teknisesti vanhentunut tai siihen halutaan tehdä useita eri muutoksia, kotisivujen tekeminen kokonaan uusiksi on usein toimivin ja kustannustehokkain ratkaisu.

Tee kuntotarkastus kotisivuillesi

Teknologia ja responsiivisuus
Ilme
Sisältö
Hakukonenäkyvyys

Sivustamolta saat palvelut sekä kotisivujen remonttiin että uudelleenrakennukseen

  • Kotisivujen siirto uudelle alustalle tai kokonaan uudet kotisivut
  • Kotisivujen graafinen suunnittelu – mm. värimaailma ja raikas visuaalinen ilme
  • Brändiremontti, esimerkiksi uusi logo yritykselle
  • Kuvat ja videot sivustolle, esimerkiksi dronekuvaus
  • Sisällöntuotanto – kokonaan uudet tekstit tai vanhojen tekstien muokkaus ja oikoluku
  • Hakukoneoptimointi ja hakusanamainonta
  • Kotisivujen ylläpito ja jatkokehitys

“The price of doing the same old thing is far higher than the price of change.”

– Bill Clinton

Kiinnostuitko?

Ota yhteyttä Henriin ja pyydä tarjous yrityksesi tarpeisiin.

Henri Wikström

Asiakkuuspäällikkö

Haluatko saada yrityksesi tyylikkäästi näkyville?
Tehdään se yhdessä!