Hakukoneoptimointi ja käytettävyys

SEO SIINÄ

Eli Search Engine Optimization ja muita tapoja päästä etusivulle

WWW eli World Wide Web on suomeksi maailmanlaajuinen verkko. Ja laaja se onkin. Maailmasta löytyy miljardeja verkkosivuja, ja aktiivisia sivustojakin on enemmän kuin Kiinassa väkeä. Kaikki maailman yritykset ovat verkossa. Tai ainakin kaikki ne, jotka haluavat tulla löydetyksi.

Verkossa ovat myös ne ihmiset, jotka haluavat jotain löytää. Yhä useampi parisuhde alkaa Tinderistä ja yhä useampi asiakassuhde Googlesta. Jos potentiaalinen asiakas näkee verkkosivusi hakukonetulosten ensimmäisellä sivulla, kipinä on sytytetty. Kun hän sitten klikkaa sivustollesi ja löytää sieltä kiinnostavaa sisältöä, suhteenne saattaa roihahtaa liekkeihin.

MIKÄ SE-O?

SEO eli Search Engine Optimization tarkoittaa suomeksi hakukoneoptimointia.

Hakukoneoptimoinnin tavoite on, että asiakkaasi löytää verkkosivusi hakukonetulosten alkupäästä, orgaanisten hakutulosten joukosta. Tähän pystytään vaikuttamaan monilla asioilla, kuten esimerkiksi sivuston nopeudella, responsiivisuudella sekä ennen kaikkea kiinnostavalla ja laadukkaalla sisällöllä.

Perimmäinen tarkoitus hakukoneoptimoinnissa on siis lisätä maksuttomien, sivustolle johtavien klikkauksien määrää, nostaa sivustosi hakutuloksissa kilpailijoitasi paremmille sijoille ja ohjata asiakkaat sivuillesi.

Tämä ei tapahdu hetkessä, mutta kärsivällisyys palkitaan. Kannattaa siis olla hakukoneoptimisti.

H niin kuin Headings

Kuten jo todettu, onnistuneeseen hakukoneoptimointiin ja hakutulosten etusivulle pääsemiseen vaikuttavat monet seikat. Pari tärkeää termiä, jotka kannattaa muistaa, ovat H1 (ja muutkin hoot) sekä metakuvaus.

Verkkosivujesi Heading1 eli H1 on nimensä mukaisesti ykkösotsikko. Kun sisällytät tähän avainsanasi, eli termin, jolla haluat tulla löydetyksi, hakukoneet tarjoavat todennäköisemmin sivuasi kyseisellä avainsanalla haun tehneelle.

H2 on alaotsikko, kun taas H3, H4 ja niin edelleen, ovat väliotsikoita. Numerojärjestys on sama kuin otsikoiden hierarkia hakukoneen silmissä. Alaotsikko ja väliotsikot eivät siis ole hakukoneoptimoinnin kannalta niin tärkeitä kuin H1, mutta niillä voidaan selkeyttää kokonaisuutta sekä parantaa luettavuutta.

Metakuvaus

Metakuvaus on teksti, joka näkyy hakutuloksissa pääotsikon ja URL:n eli verkkosivuosoitteen alla. Kyseessä on tavallaan sivustosi traileri eli lyhyt esittely. Metakuvauksessa tulisikin saada kerrottua sivujen sisällöstä tiiviisti, mutta kiinnostavasti.

Tiiviisti siksi, että olit sitten minkälainen ruuneperi tahansa, jos runoilet tähän annettua suositusta pidemmän tekstin, se ei näy hakukonetuloksissa kokonaisuudessaan. Kiinnostavasti siksi, että haluat tietysti kiinnittää asiakkaan huomion ja saada hänet klikkaamaan juuri sinun sivullesi etkä jatkavan hakutulosten skrollausta eteenpäin.

Näkyvyyden avain on siis oikea avainsana oikeassa paikassa. Jos sinulla on esimerkiksi sähköpyöriä myyvä yritys, sana sähköpyörä olisi hyvä sisällyttää sekä H1-otsikkoon että metakuvaukseen. Tämän lisäksi sanan tulee esiintyä myös sivustosi varsinaisessa leipätekstissä. Kiinnitä huomiota etenkin siihen, että avainsana löytyy tekstin ensimmäisestä kappaleesta.

Kaiken tämän lisäksi tekstin tulisi olla laadukasta ja kiinnostavaa. Hakukoneet ovat nimittäin fiksuja kriitikoita, ja osaavat erottaa sisältöjen osalta jyvät akanoista.

SEO vai SEA?

Kuten sanottu, Search Engine Optimization eli SEO on parhaimmillaan hyvä keino päästä orgaanisten hakutulosten etusivulle.

SEA on sen sijaan lyhenne sanoista Search Engine Advertising eli hakukonemainonta, joka tunnetaan myös nimellä hakusanamainonta. Myös SEA:ssa avainasemassa ovat avainsanat ja kiinnostava sisältö, koska hakukonemainonnan idea on näyttää mainoksiasi juuri sillä hetkellä, kun niitä etsitään, juuri niille ihmisille, jotka niitä etsivät. Hyvin tehdyllä hakukonemainonnalla nostat itsesi nopeammin etusivulle, ja mikä parasta, maksat vain sivuillesi johtaneesta liikenteestä.

SEMmonen juttu vielä

Molempi parempi. Hakukonemainonnan ja -optimoinnin yhdistelmästä syntyy upea liitto nimeltään SEM eli Search Engine Marketing, suomeksi siis hakukonemarkkinointi.

SEO ja SEA täydentävät toisiaan ja siksi niiden yhteiskäyttö onkin tehokkain tapa tehdä hakukonemarkkinointia.

Miksi molemmat?

  • Hakukoneoptimointi on aina pitkäjänteistä työtä ja SEO:n päivittyminen saattaa kestää jonkin aikaa. SEO:n lämmitellessä, SEA voi jo alkaa houkuttelemaan kiinnostuneita asiakkaita sivustolle.
  • Pystyt seuraamaan SEA:n tuloksia ja analysoimaan sen perusteella mitkä hakusanat tuovat kävijöitä sivuille.
  • Voit käyttää edellä mainittuja tietoja hyödyksesi myös SEO:ssa.
  • Kaksin aina kaunihimpi. Kun sinulla on molemmat, näyt sekä maksetuissa että orgaanisissa tuloksissa eli parhaimmillaan ensimmäisellä sivulla jopa kahdesti.

Panosta verkkosivuillasi näiden lisäksi kiinnostavaan sisältöön, paitsi tekstien, myös kuvien ja mahdollisten videoiden osalta, ja yrityksesi voi pian olla etusivun juttu.

Jos olet edelleen seosta, semistä ja seasta sekaisin tai metakuvauksesta ja hooykkösestä hoo moilasena, kysäise Sivustamon hakukoneoptimisteilta tarkempaa suomennosta asiaan tai vaikkapa tarjous yrityksesi kokonaisvaltaiseen hakukonemarkkinointiin.

“There are always issues on the front page that need to be explored.”

– John Grisham