Some of this Some of that III – Kannattaako somemainonta

Tuntuuko sinusta joskus, että puhelimesi kuuntelee sinua?

Keskustelit äsken lounaalla kollegan kanssa uuden auton hankkimisaikeistasi, ja nyt somefeediisi putkahti mainos muutaman kilometrin päässä sijaitsevan autokaupan tuliterästä mallistosta. Tavallaan se kuunteleekin, mutta ei nyt kuitenkaan kirjaimellisesti. Mobiililaitteeseesi ei ole salaa asennettu mikrofonia, joka tallensi keskustelusi ja vasikoi sitten autokauppiaalle, että tälle tyypille kannattaa nyt myydä auto.

Sattumalta mainos ei kuitenkaan ilmestynyt juuri sinun näytöllesi. Saatoit jo kuukausi sitten katsella pidempään esittelyvideota uutuusautosta tai vierailla merkkisivustolla. Digitaalisten mainosten kohdentaminen perustuu antamallasi luvalla kerättyyn dataan muun muassa toiminnastasi eri verkkosivuilla ja sovelluksissa.

Yksi sosiaalisessa mediassa mainostamisen hienouksista onkin, että mainoksia pystytään kohdentamaan juuri niille henkilöille, jotka ovat kiinnostuneita mainostettavasta tuotteesta tai palvelusta.

Maksuton vs. maksettu somemainonta

Tilin luominen ja julkaisujen tekeminen sosiaalisessa mediassa on ilmaista kaikille. Miksi ihmeessä sinne sitten pitäisi syytää rahaa?

Siksi, että samalla tavalla kuin esimerkiksi hakukonemarkkinoinnissa, myös sosiaalisessa mediassa orgaaninen ja maksettu markkinointi toimivat parhaiten yhdessä. Raha ei siis mene hukkaan, vaan poikii näkyvyyttä ja parhaimmillaan useita uusia asiakkuuksia.

Myös hyvin toteutetulla maksuttomalla somemarkkinoinnilla voi saada paljon näkyvyyttä, mutta jo pienelläkin rahallisella panostuksella tulokset paranevat huomattavasti. Maksetun mainonnan tuloksista voi myös oppia, miten maksutonta somemarkkinointia kannattaa tehostaa, sekä minkälaiset mainokset ja julkaisut kohderyhmään purevat.

5 hyvää syytä tehdä somemainontaa

1. Asiakkaasi on somessa

Valtaosa suomalaisista käyttää sosiaalista mediaa aktiivisesti ja somea skrollailevat kaikenikäiset ihmiset. Sinunkin asiakkaasi ovat siellä. Valitsemalla mainontaan kanavan, jota kohderyhmäsi tyypillisimmin käyttää, tavoitat heidät luonnollisesti paremmin.

Lue sometrilogiamme toisesta osasta somekanavien eroista ja siitä, ketkä missäkin sovelluksessa skrollailevat.

2. Tarkka kohdentaminen

Jos asetat esimerkiksi Facebookissa mainosbudjetiksi kaksi euroa per päivä ja määrität mainoksesi näkymään kaikille käyttäjille koko Suomen alueella, mainoksesi ei laajasta näkyvyydestään huolimatta välttämättä tavoita ensimmäistäkään aiheesta kiinnostunutta.

Paikallisen autokauppiaan ei itse asiassa kannata näyttää mainostaan edes oman kaupunkinsa jokaiselle Facebook-käyttäjälle. Sosiaalisessa mediassa mainoksia voidaan kohdentaa hyvinkin tarkasti, jotta mainos tavoittaa juuri ne henkilöt, jotka ovat asiasta kiinnostuneita.

Autokaupan mainoksen voi asettaa näkymään esimerkiksi 30–60-vuotiaille merkkiautoista kiinnostuneille miehille, jotka suhailevat lähistöllä. Tarkkaa kohdentamista hyödyntämällä jokainen markkinointieuro tulee käytettyä järkevästi.

3. Näy heti

Maksuton näkyvyys sosiaalisessa mediassa on rajallista ja somekansan sitouttaminen pelkästään orgaanisten mainosten kautta vie aikaa. Hyvin toteutetulla, maksetulla somemainonnalla mainoksesi tavoittaa kohderyhmänsä lähes viiveettä.

4. Tarkat mittarit

Somemainosten toimivuutta pystytään seuraamaan hyvin tarkasti. Sosiaalisen median palvelujen mainostyökaluilla saadaan hyödyllisiä raportteja siitä, ketä ja missä mainoksesi on liikauttanut.

Mainonnan tulosten mittaamisen ja analysoinnin perusteella voit tehdä tarvittavia muutoksia mainoksiisi. Opit pikkuhiljaa minkälaiset tekstit, kuvat ja muu sisällöt vetävät tavoittelemiasi demografioita parhaiten puoleensa.

Somemarkkinointistrategiasi hioutuu huippuunsa ajallaan havaintojen ja testaamisen kautta.

5. Budjetin hallinta

Esimerkiksi Metan sovelluksissa mainoksesta voidaan veloittaa klikkipohjaisesti (CPC / cost per click) tai näyttökertojen perusteella (CPM / cost per mille). Jos siis Audi-kauppiaan mainos näkyy vannoutuneen Mersu-miehen feedissä, mutta hän ei klikkaa sitä, tämä ei välttämättä maksa mainostajalle mitään.

Määrität somessa mainosbudjetin itse ja hinta-laatusuhde on lähes poikkeuksetta hyvä. Kannattaa kuitenkin pitää mielessä, että kaikki konversiot eivät ole saman hintaisia. Budjetin suuruutta pohtiessa on hyvä ottaa tarkasteluun toimialan ja kohderyhmän koko. Kohderyhmään, jonka huomiosta kilpaillaan paljon, kannattaa sijoittaa vähän enemmän, kuin suppeampaan segmenttiin. Espoolainen autokauppias maksaa siis yhdestä klikkauksesta todennäköisesti enemmän kuin utsjokelainen lainelautavuokraamo.

Mainosten näyttäminen perustuu kuitenkin yleensä huutokauppoihin, joissa mainoksesi kilpailee muiden, samalle kohderyhmälle osoitettujen mainosten kanssa. Jos autokauppiaan edullisella budjetilla tehty mainos on Facebookin mielestä osuvampi kuin toisella puolella tietä sijaitsevan kilpailijan isommalla budjetilla tehty, halvempi tarjous saattaa voittaa. Laatuun kannattaa siis panostaa. Huonolaatuisen mainoksen tunnusmerkkejä ovat Metan mukaan ainakin tietojen salailu, sensaatiohakuinen kieli ja klikkiotsikkomaisuus.

Mainosta somessa

Sivustamon markkinointitiimin avustuksella saat maksutonta somemarkkinointiasi tukevan maksetun somemainonnan pyörimään kohti kohderyhmäänsä.

Toteutamme somemainontaa Facebookiin, Instagramiin, LinkedIniin ja Twitteriin.

Teemme mainokset tavoitteesi edellä ja tarvittaessa autamme myös määrittelemään tavoitteen, johon kannattaa pyrkiä. Seuraamme aktiivisesti mainostesi mittareita ja kehitämme kohdennuksia sekä sisältöjä tulosten perusteella.

P.S. Ilmaisia ideoita maksuttomiin somejulkaisuihin löydät sometrilogiamme ensimmäisestä osasta.

“- Kermit the Frog: Why don’t you try something like: OceanBreezeSoap will get you clean.

– Jill the Frog: You mean just say what the product does?

– Gil the Frog: No one’s ever tried that before.”

– The Muppets take Manhattan

Kiinnostuitko?

Ota yhteyttä Henriin ja pyydä tarjous yrityksesi tarpeisiin.

Henri Wikström

Asiakkuuspäällikkö

Haluatko saada yrityksesi tyylikkäästi näkyville?
Tehdään se yhdessä!