Some of this Some of that – Miten tehdä loistavia somejulkaisuja

Niinpä. Sen kun tietäisi, niin viisas olisi.

Internet on täynnä asiantuntevia blogeja, ladattavia oppaita ja kunnianhimoisia koulutuksia, joissa kerrotaan, miten onnistut luomaan elämää suurempaa sisältöä sosiaaliseen mediaan ja keräämään tuhansia seuraajia yritystilillesi. Empiiriset tutkimukset kuitenkin osoittavat, että se mikä toimii yhdellä ei välttämättä toimi toisella. Pitkässä juoksussa kysymys on oman äänen ja sen kuulijoiden löytämisestä. Joitakin kikkakolmosia ja vinkkivitosia kuitenkin on, joita on syytä noudattaa, mikäli haluaa onnistua. Kerromme tässä blogissa muutamia somettamisvinkkejä, jotka voivat hyvin toteutettuina tehdä sinusta somegurun.

Eli tässä nyt sitten taas yksi tällainen blogi.

Kohtalon skrollaussormi

Kuinka monta kertaa päivässä kaivat puhelimen esille ja avaat jonkin somekanavan? Skrollaat julkaisuja ja mainoksia edestakaisin uudelleen ja uudelleen. Pysähdyt ehkä yhden kohdalle lukemaan tarkemmin, toisen ohitat ja kolmannelle naurahdat. Saatat klikata tykkäyksen tai kommentoida, jos matkan varrelle osuu jokin oikeasti kiinnostava juttu. Ehkä jaat jonkin julkaisun omalla profiilillasi, koska haluat tarjoilla muillekin tuon saman ilahduttavan reaktion, jonka itse juuri koit.

Rehellisesti kuitenkin: Kuinka usein niin käy?

Olisi tietysti upeaa, jos joka ikinen postaus aiheuttaisi kaikissa ihmisissä laajan tunneskaalan, mutta totuus kuitenkin on, että kaikkeen turtuu. Sosiaalinen media on ollut pitkään olemassa ja se on täynnä sisältötulvaa, jonka joukosta alkaa olla kovin hankala erottua. Kun skrollaussormi paahtaa 100 km/h nopeudella puhelimen lasia edestakaisin kymmeniä tunteja viikossa, suurin osa julkaisuista kokee road killin kohtalon. Tarvitaan vaikuttavia mestariteoksia, jotta tuo kohtalon sormi löisi jarrut päälle.

Oikean somekanavan valinta ja aloittaminen

Millä kanavalla somesisältöä sitten kannattaa tuottaa? Kaikilla mahdollisilla tietysti. Enemmän on enemmän. Tuutataan jokaiselle kanavalle jotain, niin tulemme huomatuksi ja saamme paljon tykkäyksiä. No, ehkä ei kuitenkaan.

Aloita pohtimalla, millä kanavilla kohderyhmäsi viihtyy ja minkä sometilin hallitsemiseen teiltä löytyisi osaamista tai oppimiskykyä. Kannattaa aloittaa yhdellä tai kahdella kanavalla ja ottaa ne kunnolla haltuun, mieluummin kuin tehdä usealla kanavalla vähän sinne päin.

Ennen kuin tavaraa alkaa tuuttaamaan eetteriin, kannattaa myös muistaa, että eri kanavilla on erilaisia suosituksia ja sääntöjä liittyen esimerkiksi siihen, minkä kokoisia kuvia kannattaa missäkin yhteydessä käyttää ja vaikkapa minkälaisia arvontoja saa tai ei saa järjestää. Nämä lainalaisuudet kannattaa opiskella heti alkuun.

Kanavissa on muitakin eroja. Yhdessä pääosassa ovat kuvat, toisessa tekstit ja kolmannessa videot. Hashtägit eivät sovi joka paikkaan, ja eri sometilien käyttäjät ovat aktiivisia eri aikoihin.

Äänensävy ja graafinen tyyli

Kuten kaikessa markkinoinnissa, yrityksen oma tone of voice kannattaa tuoda esille. Brändimielikuva jää paremmin ihmisten kovalevyille, kun kerrontatapa ei vaihdu jokaisessa julkaisussa.

Graafikkomme repisi pelihousunsa, jos tässä ei mainittaisi myös graafista tyyliä. Ja ihan syystä. Kun yrityksen kuvissa toistuu tuttu fontti, värimaailma ja fiilis, jää ihmiselle muistijälki yrityksestä ja julkaisut alkavat erottuvat massasta. Graafinen ilme kannattaa siis pitää yhtenäisenä.

Ideoita somejulkaisuihin

Kokeile aluksi vaikka näitä:

Mikä toimii:

Hauskuus – Kukaan ei vihaa viihdettä

Tunteet ja aitous – Koskettava sisältö toimii, koska toisessa päässä on myös ihminen

Muiden julkaisujen jakaminen – Solidaarisuutta ja näkyvyyttä molemmille osapuolille

Sosiaalisuus – Ole vuorovaikutteinen ja vastaa seuraajien kysymyksiin ja viesteihin

Mikä ei toimi:

Mielensäpahoittaminen – Älä suutu kriittisistä kommenteista, äläkä julkaise itse mitään negatiivissävytteistä.

Romaanit – Pidä tekstisisällöt lyhyinä ja nasevina, kovin pitkää tekstiä ei somessa jakseta lukea

Häsärioksennus – Hashtagit ovat hyviä, mutta liika on liikaa

Hieroglyfikirjoitus – Emojit toimivat ja tuovat eloa postauksiin. Älä silti vedä överiksi. Paitsi, jos vedät tarkoituksella överiksi ja haluat tehdä vaikkapa pelkillä emojeilla kirjoitetun julkaisun. 😉

Aikatauluta

Milloin kannattaa julkaista?
Todennäköisesti ei ainakaan maanantaiaamuna. Torstai, perjantai ja viikonloput ovat usein suosittuja ajankohtia somen käytössä, mutta kanavat myös oppivat ja kertovat sinulle, milloin seuraajasi ovat aktiivisimmillaan.

Tee sosiaalisen median markkinointikalenteri.
Suunnittele etukäteen mitä julkaistaan ja milloin. Julkaisuja voi myös tehdä valmiiksi ja ajastaa. Kannattaa kuitenkin tarkistaa, että ajastus varmasti toimii.

Seuraa ja vertaile julkaisujen ja kampanjoiden tuloksia. Opit pikkuhiljaa, minkälaiset julkaisut purevat juuri teidän kohderyhmäänne.

Mainosta somessa

Kun olet ottanut somen haltuun ja tuottanut sinne jonkin verran sisältöä, kannattaa aloittaa myös mainostaminen sosiaalisessa mediassa.

Jos ette ole vielä somessa, mutta yrityksestänne löytyy innokkaita somevastaavan pestiin tai pienikin somekipinä heräsi tätä lukiessa, suosittelemme luomaan tilin. Juuri teiltä saattaa löytyä se tehokas piikkimatto, jonka voisi levittää kaahaavan skrollaussormen tielle – se mestariteos, joka pysäyttää, aiheuttaa tunnereaktion ja jättää muistijäljen.

Yrityksen sometilien luomisen, somesisällöt ja sosiaalisen median mainonnan voit hankkia myös palveluna. Ota yhteyttä, niin kerromme lisää.

“Marketing is no longer just about the stuff you make. It´s about the story you tell”

– Seth Godin

Kiinnostuitko?

Ota yhteyttä Henriin ja pyydä tarjous yrityksesi tarpeisiin.

Henri Wikström

Asiakkuuspäällikkö

Haluatko saada yrityksesi tyylikkäästi näkyville?
Tehdään se yhdessä!