Blogi

Somemarkkinointi – Sisältöä ja sanomaa

Some kind of monster?

Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter, Youtube, Pinterest, Snapchat, TikTok, Pappi, Lukkari, Talonpoika, Kuppari…

Toimivan somettamisen kannalta keskeistä ei ole niinkään ymmärtää kaikkia satoja kanavia ja koko somen palettia, vaan niitä kanavia mitkä ovat juuri sinun yrityksellesi relevantteja. Sosiaalisen median viestintä ja markkinointi mielletään usein kustannustehokkaaksi tai jopa ilmaiseksi tavaksi tavoittaa haluttuja kohdeyleisöjä. Sitähän se parhaimmillaan onkin, mutta monet pinttyneet mielikuvat somemarkkinoinnista pitivät paikkansa alkuvaiheessa vuosia sitten, mutta eivät pidä enää paikkaansa vuonna 2020.

Viisaasti vesillä

Yrityksen täytyy itse tietää, mitä se tarvitsee ja haluaa. Maineen saavuttaminen on pitkäjänteistä työtä mutta sen menettäminen tapahtuu nopeasti. Paljon puhutaan, että kaikkien täytyy olla somessa tavalla tai toisella mukana, sekä julkaista koko ajan jotain pysyäkseen pinnalla ja aallon harjalla. Aallon harja muuttuu sitä nopeammin aallon pohjaksi, mitä lyhyempi on aallon pituus. Sopiva aallokko ei heiluta venettä ja kalaa saa kuulemma paremmin, kertovat kokeneet kalastajat. Samat kalastajat kertovat myös, että SPAM-lihaa ei kannata koukkuun laittaa.

Eli yritykselle oleellista on pysyä nykyisten someseuraajien mielessä oikeasti mielenkiintoisilla julkaisujen aiheilla, sekä tarpeen mukaan nostaa uutta asiakasta koukkuun kohdistetulla mainonnalla. Monni kyllä naukkaa kun sillä on nälkä, eli tarve sille mitä tarjoat.

Somemarkkinointi ja Somemainonta

Somemarkkinoinnissa puhutaan edelleen paljon seuraajamääristä ja tykkäyksistä. Itsessään toki ymmärretään, että tavoitteena on lisätä myyntiä, mutta ajatellaan että seuraajamäärät kertovat jollain tavalla mainonnan onnistumisesta. Itse asiassa niillä on melko vähän korrelaatiota saatuun hyötyyn, kun oikeasti tarkoitus on saada liidejä tai myyntiä.

Sosiaalisen median markkinoinnissa toimii parhaiten tuotteet, jotka ovat jossain määrin impulssiostoksia. Totta kai myös suurempien ostopäätösten kohdalla sosiaalisen median kanavat toimivat, mutta somessa aikaansa viettävä henkilö harvemmin jaksaa perehtyä uuteen asiaan kovin perusteellisesti ja täten isommista ostoista puhuttaessa täytyy usein rakentaa riittävän yksinkertainen ostofunneli. Tällöin koko viestiketju on rakennettava oikein niin, että tuleva asiakas päätyy täyttämään kotisivujen tarjouslomakkeen tai tilaamaan tuotteen verkkokaupasta. Kun ketju on kunnossa, niin maksetulla mainonnalla saat takuulla äänesi kuuluviin tuottavasti.

Mitä, milloin ja miten?

Sisältö ratkaisee – Content is king

Ensimmäinen tekijä julkaisuja tai mainontaa suunnitellessa on sisältö. Herätä reaktio ja halu tykätä, kommentoida ja jakaa julkaisu. Viihdytä, liikuta tai kerro suoraa asiaa. Ole johdonmukainen ja tyyliltä yhtenäinen. Seuraamalla eri julkaisujen reaktioiden määrää, saat selville millaisesta sisällöstä, tyylistä sekä ilmeestä kohdeyleisösi tykkää.

Ajankohta – Aika on rahaa

Kuinka paljon yleisöä julkaisusi tavoittaa, saattaa riippua julkaisun ajankohdasta. Somessa ei taatusti tavoita yhtä paljon silmäpareja maanantain yönä, kuin vaikka torstai-iltapäivänä.

Analysoi – Tieto ei aina lisää tuskaa

Päinvastoin. Pääset käsiksi somen kävijätietoihin, jotka kertovat kohderyhmän muuttujat, kuten esimerkiksi iän, sukupuolen ja paikkakunnan. Eikö ole fiksua sitten kohdentaa kaikkea markkinointia ja viestintää mahdollisimman potentiaalisille asiakkaille? Iso osa jaksaa varsinkin some-mainonnassa opetella kanavan vain riittävälle tasolle, vaikka parhaat tulokset tulevat vasta mestaritason työskentelyllä.

Emoji siellä ja emoji täällä. Emoji alla ja emoji päällä.

Emojia käytetään kaikkialla ja paljon eli ne ovat jo niin arkisia, että niiden käyttöä kannattaa säännöstellä. Emojia käytetään siksi, että perinteinen neutraali viestintä ei välttämättä välitä tunnetta.

Lopuksi vinkkejä sisältöihin.

  • Nykyiset ja tulevat asiakkaat ovat taatusti kiinnostuneita siitä mitä teet ja mitä olet tehnyt.
  • Kerro yrityksesi tarinaa.
  • Esittele työntekijöitäsi.
  • Esittele tuotteittesi tai palveluittesi käytännön hyötyjä.
  • Julkaise referenssejä.
  • Tiedota ajankohtaisuuksista.
  • Kysy asiakkailta mielipiteitä ja aktivoi heitä.
  • Järjestä kilpailuja. Jokainen suomalainen haluaa ämpärin vaikka väkisin.
  • Persoonallisuutta peliin. Tasapaksut maininnat luotettavuudesta ja ammattimaisuudesta eivät oikeasti herätä minkäänlaista mielenkiintoa. Ne ovat itseisarvoja.
  • Ei liian pitkiä taukoja. Muista julkaista sisältöä tasaisesti. Pysy nykyisten ja tulevien asiakkaittesi mielessä. Simppeli referenssi voi olla loistava mainos.
  • Joskus vähemmän voi oikeasti olla enemmän. Mieluummin hyviä, kiinnostavia ja aiheellisia julkaisuja verrattuna turhaan spammaamiseen. Maailma on täynnä turhaa puhetta ja tietotulvaa, mikä ei kiinnosta ketään.

”Cinema is a matter of what’s in the frame and what’s out”

– Martin Scorsese