Verkkokauppa

Verkkokaupan markkinointi ja mainonta

Verkkokauppa ilman kävijöitä ei tuota kauppaa. Verkkokaupan markkinointi ilman suunnitelmaa on ajan ja rahan haaskausta.

Ei yhtä ainoaa tapaa tehdä

Markkinoinnin teho perustuu kahteen asiaan: hyvään markkinointisuunnitelmaan sekä yrittäjän omiin ja auttavien käsiparien vahvuuksiin. Digitaalista markkinointia on suositeltavaa ostaa asiantuntijalta, mutta hyvä markkinointipartneri opastaa ja selventää tekemistä niin, että jatkossa itsekin verkkokauppiaana ymmärrät mitä toimenpiteitä tehdään ja miksi. Ulkopuoliselta tulee todennäköisesti uusia ajatuksia mutta pitkällä tähtäimellä on aina hyvä, että osaat itse myös hoitaa ainakin perusasioita muutamalla napin painalluksella.

Markkinointibudjettiin liittyen, eikä pelkästään verkkokaupan, mielipiteitä on monia. Yhden mielestä budjetin on oltava dynaaminen, eli prosentuaalisesti aina suhteessa tuottoihin. Toisen mielestä tarkkaan suunniteltu vuosibudjetti, mihin ei kajota pitkällä tikullakaan. Kolmantena, ja ehkäpä fiksuimpana tapana, on jotain näiden kahden väliltä. Rahaa on helppoa hukata joustamattomalla periaatteella. On tärkeää kyetä erottamaan mitkä markkinointikanavat ja markkinointiviestit oikeasti toimivat ja panostaa niihin dataan perustuen.

Ensimmäinen kontakti on usein mainos. Muodossa tai toisessa.

Asiakkaan ensimmäinen kontakti verkkokauppaan on usein mainoskampanja. Mielenkiintoinen kivijalkamyymälä saattaa kävellä kadulla vastaan vieraassa kaupungissa mutta netissä ei. Netissä esille tulemisen eteen on tehty oikeita asioita.

Digissä suhteellisen nopea tuotantoaika suunnittelusta julkaisuun, verrattuna esimerkiksi painettuun formaattiin, mahdollistaa ripeän reagoinnin erilaisiin markkinatilanteisiin. Myynnin kasvattamisen työvälineet ovat käytössä reaaliajassa. Dataa on saatavilla yllin kyllin ja mitään harvemmin tapahtuu sattumalta.

Kampanja kaipaa kampanjakohtaisen laskeutumissivun ja nimenomaan sellaisen, joka vastaa sitä mainosta, jolla asiakas ensimmäisen kerran tavoitettiin. Kun potentiaalinen asiakas on tavoitettu tietyntyyppisellä viestillä, on laskeutumissivun sisällöltään vastattava sitä. Muista myös mahdollisuuksien mukaan tarjota lisäosia, pakettiratkaisuja tai vaihtoehtoja lisämyyntiin sekä keskiostoksen kasvattamiseen.

  • sosiaalinen media
  • hakusanamainonta (SEM)
  • hakukoneoptimointi (SEO)
  • vaikuttajamarkkinointi, blogit, videot yms.
  • asiakasrekisteriin perustuva sähköpostimarkkinointi
  • mahdollisten perinteisten medioiden käyttö

Tulosten perusteella analysoidaan valittujen kanavien toimivuus ja jatkotoimenpiteet. Esimerkiksi näin:

  • mitä ostavien asiakkaiden hankinta eri kanavissa maksaa
  • miten tietty kanava toimii yrityksen tunnettavuuden ja brändin kannalta
  • minkä kanavan kautta tulee eniten kauppaa, mitä he ostavat, missä ja keitä he ovat

Verkkokaupan, kuten minkä tahansa muunkin kohteen markkinointi, voi tuntua isolta palalta purtavaksi kerralla. Oleellista on, että kokonaisuus pysyy kontrollissa. Asioita voi hyvin tehdä portaittain. Mikäli haluat keskustella kanssamme lisää ilman turhaa alan jargonia tai kuulla ideoita, ota rohkeasti yhteyttä. Olemme mielellämme avuksi suunnittelussa ensimmäisistä askelista lähtien, sekä ehdotamme tarvittaessa uutta vakiintuneisiin tapoihin.

Ota rohkeasti yhteyttä, niin suunnitellaan ja toteutetaan sinulle sopiva ratkaisu.

“I love it when a plan comes together”

-John “Hannibal” Smith, A-Team