Verkkokauppa

Verkkokaupan perustaminen

Verkkokauppiaana olet asiakkaan kämmenellä

Ja kaupanteko on kosketuksen päässä. 24/7.

Verkkokaupat ovat tulleet jäädäkseen ja tällaisena poikkeuksellisen muutoksen aikana ovat monelle, varsinkin kivijalkamyymälälle elinehto.

Verkkokaupan perustaminen voi olla suoraviivaista ja nopeaa, mutta joillekin taas varsin monimutkaista. Verkkokauppaa ei kannata kuitenkaan pystyttää hosumalla. Alusta asti kannattaa miettiä pidemmällä tähtäimellä tulevaisuuteen. Kokosimme tähän mielestämme tärkeitä kohtia, joita on hyvä miettiä ennen toteutusta. Tiedossa on paljon kysymysmerkkejä, ja siksi mielellämme olemme avuksi verkkokauppasi suunnittelussa ja rakentamisessa.

Millaisen verkkokaupan todellisuudessa tarvitsen ja miksi?

  • Nopean ja mahdollisimman yksinkertaisen uuden tilauskanavan olemassa oleville tuotteille tai palveluille?
  • Tarkoitus laajentaa nykyistä liiketoimintaa verkkokaupan avulla kattamaan koko Suomi?
  • Tarkoitus luoda kokonaan uutta liiketoimintaa ja myydä tuotteita tai palveluita myös kansainvälisesti?

PK-yritykselle ja kivijalkamyymälälle kyse on useimmiten kahdesta ensimmäisestä vaihtoehdosta. Muista integroinnit mahdollisiin muihin järjestelmiin. Esimerkiksi varastosaldot, toiminnanohjaus, taloushallinto.

Miksi asiakkaat ostavat juuri minulta?

Miksi ja miten asiakas tulee sivustolle? Löytävätkö vanhat ja tutut vakioasiakkaat uuden digitaalisen kanavan, vai onko sinne houkuteltava uusia? Tähän on oltava vastaus eli liiketoimintamallin suunnittelu on äärimmäisen tärkeä osa verkkokaupan perustamista. Muuten se on sama, kun laittaisi ison ja komean suuntakyltin keskelle pystymetsää.

  • Strategia, konsepti sekä asiakaslupaus. Strategian ja konseptin on hyvä olla selkeä alusta asti. Keskity olennaiseen ja kehitä sitä jatkuvasti. Asiakaslupaus kertoo, miksi asiakkaat ostavat minulta? Mieti omat kilpailuedut ja miten erottaudut muista.
  • Markkinointi ja kaupallisuus. Missä kaikissa kanavissa mainostan ja mihin kanaviin pystyn panostamaan? Ketkä ovat minun parhaita asiakkaitani? Asiakaskokemuksen pitää olla luonteva ja mutkaton. Asiakkaaseen voi ihan hyvin olla yhteydessä ja kysyä mielipidettä. Ei kysyvä tieltä eksy.
  • Toimintamalli, tuotteet ja verkkokaupan alusta. Mitkä ovat kärkituotteet ja miten hallitsen valikoimaa? Tuotesisällöt, hinnoittelu, saldojen hallinta jne. on oltava helppoa. Verkkokauppa-alustan valinta on tehtävä huolella, ettei tule heti alussa tehtyä väärää valintaa. On ärsyttävää tehdä kauppa uusiksi muutaman vuoden päästä, kun alusta ei taivukaan jatkossa kaikkeen tarpeelliseen.

Panosta rohkeasti omaan ideaan. Facts tell – stories sell.

  • Ole oman yrityksesi ilmeellä verkossakin. Ulkoasun suunnittelu niin, että se henkii kilpailuetuja ja asiakaslupausta.
  • Laadukkaan sisällön luominen. Kategoriat, tuotekuvaukset ja -tekstit ytimekkäästi. Verkkokaupassa ei keskustella myyjän kanssa, vaan luetaan myyviä sanoja. Runsaasti hyviä valokuvia tuotteista, koska verkkokaupassa katsellaan myyviä kuvia. Verkossakin luodaan tunnesiteitä ja mielleyhtymiä!
  • Tuotteiden tai palveluiden järjestäminen sivustolla kaupallisesti. Laita ylös ja esille mitä haluat eniten myydä. Verkkokaupan sisäinen haku kuntoon ja sähköpostiosoitteiden kerääminen asiakkailta jälkimarkkinointia varten. Ostotapahtuman jälkeen asiakas todennäköisesti haluaa kuulla esimerkiksi uusista tuotteista ja tarjouksista.

Lopuksi ajattele ostajan näkökulmasta

Mieti millaisesta kaupasta ja millaiselta myyjältä itse ostaisit. Kertooko myyjä selkeästi sivustollaan nimensä, puhelinnumeronsa ja sähköpostiosoitteensa? Herätä luottamusta ja ole luottamuksen arvoinen.

Mitä sinulle kerrotaan tuotteesta? Ymmärränkö selkeästi tuotteesta ja sen ominaisuuksista?

Annetaanko tuotteelle takuu ja saako tuotteen tarvittaessa takuukorjattua Suomessa? Ovatko hintatiedot selvät?

Hyvä ja luotettava verkkokauppias kertoo selkeästi mitä tuote maksaa ja erittelee kaikki tilaukseen liittyvät maksut. Toimitusajat ja toimitusehdot esillä. Millainen peruutusaika ja miten menetellään tavaran mahdollisesti ollessa viallinen.

Loppujen lopuksi idea on yksinkertainen. Tee ostaminen helpoksi. Älä jätä verkkokaupassasi ostajalle kysymysmerkkejä. Ihan niin kuin perinteisessä kaupankäynnissä.

Ota rohkeasti yhteyttä, niin suunnitellaan ja toteutetaan sinulle sopiva ratkaisu.

“The wind of change, Blows straight into the face of time, Like a stormwind that will ring the freedom bell..”

-Scorpions, Wind of Change.