Verkkokaupan suosio kasvaa – Millainen on toimiva verkkokauppa?

Joulurumba on ohi ja survon litistettyjä pahvilaatikoita taloyhtiömme jätehuoneen ylipursuaviin kartonginkeräysastioihin. Useampi naapureistakin on näköjään tänä vuonna vältellyt ruuhkia ja tilannut lahjat ja ruokatarpeet verkosta.

Läppäri, televisio, lahjakortti, vaatteita, ruokaa, robottipölynimuri, kissan kiipeilypuu ja sähköpotkulauta. Ainakin nämä olen ostanut verkkokaupoista viimeisen kahdentoista kuukauden aikana. Enkä ole ainoa, jonka lista on pitkä.

Monet ostokset olivat siirtyneet verkkoon jo ennen käynnissä olevaa pandemiaa, yhä useammat sen aikana. Trendi on edelleen kasvava. Ja miksipä ei olisi, onhan verkosta ostaminen helppoa ja vaivatonta. Ainakin silloin, kun se on.

Ajaako verkko-ostaminen kivijalkaliikkeiden ohi

Postin kesällä 2021 toteuttaman ja syksyllä julkaiseman laajan verkkokauppatutkimuksen mukaan 31 % suomalaisista kuluttajista oli lisännyt verkko-ostoksiaan viimeisen vuoden aikana (lähde: Postin suuri verkkokauppatutkimus 2021). Vuonna 2020 vastaava luku oli 26 %. Vastaajista 86 % aikoi pitää verkko-ostosten määrän loppuvuonna joko nykyisellään tai jopa edelleen lisätä verkosta ostamista. Tuloksista on helppo päätellä, että verkko-ostamisen suosio on edelleen kasvussa.

Sosiaalisten kontaktien vähentämisen tarve on luonnollisesti lisännyt verkkokaupoissa asiointia, mutta pandemian jälkeenkään tuskin palataan aiemmalle tasolle. Suomalaisista kuluttajista peräti 28 % nimittäin uskoo tekevänsä vuonna 2025 kaikki ostoksensa verkosta ja vain 37 % pelkästään kivijalkamyymälöistä. Verkko-ostoksista voi siis hyvinkin olla kehittymässä uusi normaali.

Mitä verkkokaupoista ostetaan

Postin mukaan suomalaisten eniten verkosta ostamia tuotteita ovat vaatteet, kengät ja asusteet. Hyvänä kakkosena tulee tuoteryhmä, joka pitää sisällään kodin elektroniikan, puhelimet, tietotekniikan, laitteet ja tarvikkeet.

Verkosta ostetaan kuitenkin monenlaisia tuotteita laidasta laitaan aina lastentarvikkeista lemmikkieläintuotteisiin ja puutarhatuotteista varaosiin. Myös erilaisten palvelujen, kuten autohuollon, terveys- ja hyvinvointipalvelujen sekä pääsylippujen hankkiminen verkkokaupoista on yleistynyt.

Ilmaiset toimitukset ja vihreät arvot tärkeitä

Kuluttajat kokevat verkkokauppojen tarjoamat ilmaiset toimitukset merkittävänä lisäarvona.

Postin tutkimuksen mukaan reilusti yli puolet Suomen kuluttajista lisäisi verkosta ostamista, jos saisi ilmaiset toimitukset ja peräti 76 % kertoo joskus kasvattaneensa ostoskoria saadakseen pakettinsa ilman toimituskuluja.

Suurin osa haluaisi ostospaikkansa suosivan vihreitä arvoja. Esimerkiksi verkkokaupan käyttämät ympäristöystävälliset pakkausmateriaalit ja yrityksen toiminnan ympäristövaikutukset koetaan tärkeiksi tekijöiksi. Yli 40 % Postin kyselyyn vastanneista suosiikin verkkokauppoja, jotka käyttävät kierrätettäviä pakkausmateriaaleja.

Verkossa shoppailu voi olla antoisa kokemus

Shoppailu kivijalkamyymälässä on monelle kokemus, johon liittyvät fyysinen matka ostoksille, myymälän sisustus, valaistus ja tuoksut, tuotteiden hypistely sekä henkilökohtainen asiakaspalvelu. Verkkokaupassa shoppailu siis tuskin voisi elämyksenä koskaan yltää samanlaiseen suosioon.

Vai voisiko sittenkin?

Jos verkkokaupassa navigointi on tehty helpoksi ja kaupan visuaalinen ilme miellyttää silmää, mikäs siinä on omalla sohvalla shoppaillessa. Painavat ostoskassitkaan eivät rasita käsivarsia, kun joku toinen kantaa ostokset kotiin asti, mikäli niin haluat.

Noin kolmasosa suomalaisista kuluttajista kokeekin, että ostosten teko verkossa on ihan yhtä nautinnollista kuin perinteinen kivijalkamyymälässä shoppailukin.

Tervetuloa mukaan tulevaisuuteen

Digitaalisesta maailmasta on tullut monelle entistä tutumpi etäpalaverien ja ruokalähettisovellusten kautta. Ehkä myös tämä on osaltaan vaikuttanut verkkokauppojen suosion kasvuun. Kun muutkin elämän osa-alueet alkavat hoitua yhä luonnollisemmin digitaalisena, miksei sitten ostosten tekeminenkin.

Jos olet joskus miettinyt verkkokaupan avaamista, nyt on parempi hetki kuin koskaan

Mitä ominaisuuksia sitten tulisi ottaa huomioon, jotta toimiva verkkokauppa toteutuu käytännössä?

Yksinkertainen, mutta hieno

Verkkokaupan visuaalista ilmettä suunniteltaessa kannattaa kiinnittää huomioita värimaailmaan, fontteihin ja korkealaatuisiin kuviin. Verkkokaupan tulisi olla tyylikäs ja brändin näköinen sekä kilpailijoista erottuva, mutta kuitenkin selkeä. Verkkokaupan ilmeen tulisi vetää asiakkaita puoleensa, mutta se ei saa olla liian koristeltu, koska asiakkaan tulee pystyä löytämään sieltä etsimänsä helposti.

Kiinnitä graafisen ilmeen lisäksi huomiota myös tekstisisältöön. Tuotekuvausten ja muiden tekstien on oltava mielenkiintoisia, mutta sopivan lyhyitä.

Helppous

Navigoinnin helppous on verkkokaupalle elintärkeä ominaisuus. Sivuston asettelua suunniteltaessa on hyvä miettiä, missä järjestyksessä tuotteet kaupassa ovat ja mistä päin näyttöä verkkokauppaan saapuvan asiakkaan katse lähtee mitäkin toimintoa etsimään. Näitä suunnitellessa kannattaa asettaa itsensä asiakkaan asemaan. Ihmisen silmä on paras työkalu testaamaan, mikä on ihmisen silmälle mieluista.

Aika maksaa ja kun on aika maksaa…

Vaikka asiakas olisi jo päättänyt ostaa tuotteen tai palvelun verkkokaupastasi, hän ei aio tuhlata siellä sekuntiakaan ylimääräistä aikaa. Mikäli sivusto ei lataudu riittävän nopeasti, hän turhautuu ja poistuu verkkokaupasta ostamatta mitään. Nopeasti latautuvalla verkkokaupalla parannat asiakaskokemusta huomattavasti. Myös hakukoneet ovat nopeiden sivustojen ystäviä. Tulet siis todennäköisemmin löydetyksi esimerkiksi Googlesta, kun verkkokauppasi latausnopeus on hyvä.

Jos kaikki menee hyvin, ja asiakas päätyy verkkokaupassasi kassalle asti, et varmaankaan halua homman kaatuvan loppumetreillä.

Yksi verkkokaupan oleellisista osista onkin maksun helppous. Maksuasioissa palveluntarjoajaksi kannattaa valita nopea, tunnettu ja turvallinen palveluntarjoaja. Kannattaa myös miettiä mitä eri maksutapoja verkkokaupassa on hyvä olla. Asiakkaasi kiittää, mikäli saa valita useammasta maksutavasta itselleen sopivimman.

Ota huomioon myös nämä

Toimitus

Valitse myös tähän luotettava ja turvallinen palveluntarjoaja. Älä lupaa toimitusaikoja, joita et pysty toteuttamaan. Kun asiakas on saanut verkkokaupassa hyvän asiakaskokemuksen ja vastaanottanut tilauksensa luvatussa aikataulussa, hän tulee todennäköisesti vielä takaisin. Tai jos ei tule, hän ainakin kertoo hyvästä kokemuksestaan eteenpäin.

Ilmainen kuljetus

Moni verkkokauppa-asiointi keskeytyy, kun ostoskoriin ilmestyy toimitusmaksu. Mieti siis, kannattaako kuljetusmaksu sisällyttää jo valmiiksi tuotteen hintaan ja tarjota asiakkaalle ilmainen toimitus.

Arvostelut

Potentiaalinen asiakas haluaa kuulla muilta asiakkailta, mikä tuote tai palvelu kannattaa ostaa. Yksi toimivan verkkokaupan tarpeellinen ominaisuus ovatkin tuotearviot. Vaikka kehuisit tuotetta tai palvelua maasta taivaisiin, asiakkaan silmissä on uskottavampaa, jos myös toinen asiakas on sitä mieltä.

Myös verkkokaupan tekijäksi kannattaa valita osaava ja luotettava kumppani. Eli vaikkapa meidät. Toteutamme maailman suosituimman julkaisujärjestelmän WordPressin yhteyteen rakennettavia WooCommerce -verkkokauppoja.

Kuuntelemme asiakkaidemme ideoita ja toiveita ensimmäisestä suunnittelupalaverista projektin loppuun asti. Tarjoamme julkaisun jälkeen myös jatkokehitystä, jonka avulla käyttäjäkokemus hiotaan huippuunsa ja ostokonversiot kohdilleen.

Ota yhteyttä, niin luodaan yhdessä toimiva, yrityksesi liiketoimintaa edistävä verkkokauppa tai jatkokehitetään nykyistä verkkokauppaasi.

“Whoever said money doesn’t buy happiness didn’t know where to shop”

– Blair Waldorf, Gossip Girl

Kiinnostuitko?

Ota yhteyttä Henriin ja pyydä tarjous yrityksesi tarpeisiin.

Henri Wikström

Asiakkuuspäällikkö

Haluatko saada yrityksesi tyylikkäästi näkyville?
Tehdään se yhdessä!